Autohipnoza

DESIGN / 14.08.2020

Co to jest autohipnoza

Autohipnoza to inaczej samodzielna hipnoza. W autohipnozie sami siebie wprowadzamy w trans hipnotyczny bez pomocy hipnoterapeuty.

 

Trans hipnotyczny nie jest snem, magią ani czymś poza naszą kontrolą, więc autohipnozy nie trzeba się obawiać. Wręcz przeciwnie – warto ją stosować regularnie, żeby np. lepiej radzić sobie ze stresem w codziennym życiu czy łatwiej i szybciej osiągać swoje cele.

 

Warto wiedzieć, że sportowcy stosują autohipnozę, żeby przygotować się mentalnie do startu w zawodach. Kiedy większość zawodników znajduje się na bardzo porównywalnym poziomie fizycznym i profesjonalnym, o ostatecznym zwycięstwie bardzo często decyduje głowa, czyli nastawienie i przekonania. 

 

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że stan hipnotyczny to bardzo naturalny stan i że już wielokrotnie w nim się znajdowały. Wszystkie te momenty, kiedy koncentrujemy uwagę maksymalnie do wewnątrz i jesteśmy bardzo skupieni można nazwać transem. Kiedy przyjrzymy się małemu dziecku, które z otwartą buzią ogląda bajkę, zauważymy, że ono całym sobą jest w tej bajce. Nie śpi, ale jest całkowicie wciągnięte w świat na ekranie. To jest właśnie przykład transu hipnotycznego. 

 

Zalety autohipnozy

Zaletą autohipnozy jest to, że możemy ją stosować gdzie chcemy i kiedy chcemy. Oczywiście nie podczas jazdy samochodem czy sytuacji, w których nasza uwaga powinna być skierowana na zewnątrz, bo zależy od tego bezpieczeństwo nasze i innych ludzi.

 

Na samym początku ważne będzie zapewnienie sobie odpowiednich warunków, czyli ciszy i spokoju, choć niektórym ludziom pomaga łagodna i relaksująca muzyka. Chodzi o to, żeby bodźce z zewnątrz nas nie rozpraszały. Z czasem, kiedy nauczymy się wchodzić w stan głębokiego relaksu szybko i w pewnym sensie automatycznie, będziemy mogli zastosować autohipnozę w różnych sytuacjach i warunkach. 

 

Drugą zaletą autohipnozy jest umiejętność uspokajania swojego umysłu. Jest to ważna kompetencja nie tylko dla ludzi z poważniejszymi problemami takimi jak nerwica czy ataki paniki, ale praktycznie dla każdej osoby, która doświadcza mniejszego lub większego stresu w życiu. Praktycznie każdy z nas chce lepiej sobie radzić z wyzwaniami na co dzień, a autohipnoza daje poczucie mocy i kontroli. Autohipnoza pomoże m.in. przy problemach z zasypianiem, które związane są z gonitwą myśli lub napięciem w pracy. 

 

Kolejna zaleta autohipnozy będzie istotna dla osób, które korzystają z sesji u hipnoterapeuty. Dzięki regularnie stosowanej autohipnozie wejście w stan hipnotyczny w gabinecie, często po całym dniu pełnym stresu, jest po prostu łatwiejsze i szybsze. 

 

Wreszcie autohipnoza może być spersonalizowana. To znaczy, że możemy ją przeprowadzać w taki sposób, żeby była bardzo dobrze dopasowana do nas samych i naszych potrzeb. Możemy wybrać techniki, słowa i obrazy w umyśle, które będą do nas szczególnie przemawiać i z którymi będziemy się dobrze czuć. 

Korzyści z autohipnozy

► większa odporność na stres

► łatwiejsze zasypianie i lepszy sen

► większa pewność siebie

► poczucie mocy i kontroli

► lepsze zrozumienie emocji i uczuć

► dostęp do intuicji i wewnętrznych zasobów, o których nie mieliśmy wcześniej pojęcia, że je mamy

► ogólna poprawa zdrowia dzięki redukcji stresu i napięcia

W jaki sposób przygotować się do autohipnozy

Na początek warto zrozumieć, czym ona jest, a czym nie jest. Jeśli podejdziemy do autohipnozy z lękiem albo negatywnymi przekonaniami, nie będziemy mogli samodzielnie i skutecznie jej stosować. Potrzebna jest otwarta głowa i pozytywna ciekawość. Na szczęście w Internecie znajdziemy wiele filmów przygotowanych przez certyfikowanych terapeutów – możemy posłuchać teorii i zobaczyć praktyczne wskazówki. 

Następnie trzeba poćwiczyć wchodzenie w stan głębokiego relaksu i hipnotycznego transu. Musimy doświadczyć tego stanu, żeby wiedzieć, jak to jest i do czego tak naprawdę dążymy w autohipnozie. Istnieje wiele technik, które w tym pomagają. Ważne jest, żeby wybrać taką, która do nas przemawia i z którą czujemy się komfortowo. Niektórym osobom najbardziej pomaga konkretny sposób oddychania, innym wizualizacja, czyli odtwarzanie w myślach pozytywnych i wzmacniających obrazów. Jednym ze sposobów na wejście w trans hipnotyczny jest np. odliczanie od 100 w dół i otwieranie oczu na parzyste liczby, a zamykanie na nieparzyste. 

Ostatnim krokiem jest zadecydowanie, jaki cel ma mieć nasza autohipnoza. Czy chcemy po prostu czuć się spokojniej na co dzień, czy chcemy pracować nad pewnością siebie, czy może teraz najbardziej potrzebujemy wzmocnić odporność organizmu? Od celu będą zależeć sugestie, które zastosujemy w autohipnozie. 

Sposobów na to, jak przeprowadzić autohipnozę od A do Z jest sporo, więc najlepiej obejrzeć filmy i poczytać artykuły, żeby znaleźć ten, który nam najbardziej odpowiada. Autohipnoza, tak jak hipnoza, polega na skierowaniu uwagi do wewnątrz. Nie powinniśmy się podczas niej rozpraszać i zerkać np. do notatek. Z tego powodu warto przygotować sobie skrypt lub nagranie, w którym krok po kroku sami siebie przeprowadzamy przez cały proces autohipnozy od wprowadzenia w trans, poprzez sugestie aż do wyjścia z hipnozy.